FANDOM

Merkur
Zpravodaj20
Merkur (zleva Zbožínek, Malý, Dolínek, Vejmělek, Houdek

foto: archív členů skupiny in Třebíčský zpravodaj 10/2011
Základní informace
Původ Třebíč
Aktivní roky 19691973, dál nepravidelně
Příbuzné
kapely
Modus, Privilegium, Puls
Původní sestava
Mirek Zbožínek - kytara, zpěv

Petr Malý - sólová kytara

Dolfa Dolínek - basová kytara

Milan Vejmělka - zpěv

Vlasta Houdek - bicí

Laďa Kučírek - zvuk

Další sestavy
Milan Jazzman Miča, Roman Kadrnožka, Lukáš Zbožínek, Mirek Kachlíř, Andrea Kachlířová, Jiří Herzán, Petr Ošmera
Merkur je třebíčská rocková skupina působící v sedmdesátých letech 20. století.

Miroslav Zbožínek (zpěv, kytara) se s big beatem setkal poprvé na studiích v Gottwaldově, po návratu do Třebíče v roce 1970 založil s Dolfou Dolínkem (baskytara) skupinu Trilobit[1]. Neměli kde zkoušet a zjistili, že ve strojní průmyslové škole zkouší kapela Five (Vlastimil Houdek, Ivan Suchý, Vladimír Nováček, Milan Vejmělek). Všichni, kromě Houdka (bicí), odešli na vojnu. Bubeník se přidal ke dvěma předchozím, ale kapela potřebovala ještě sólového kytaristu. Tím se stal Petr Malý ze skupiny The Polanx, která zkoušela na Polance.

Nová skupina Merkur získala záhy angažmá v Dělnickém domě. Situaci přibližuje Houdek:

„Já jsem se znal s panem Hávou, který byl vedoucím Dělnického domu. Byl to výbornej chlapík, takovej trošku kapitalista v socialismu a kulturní mecenáš. A ten navrhl, abychom hráli u něj v ‚dělňáku‘ čaje [...] Oni v tom ‚dělňáku‘ hráli před náma Kidd & Rovers, ale Háva nějak vycítil, že to chce novou krev a tak jsme tam začali hrát tak trochu tvrdší bigbít. Creedence Clearwater Revival, Deep Purple, Rolling Stones, Cream a tak.“[2]

Merkur měl i několik vlastních písní, ty však nebyly pro obecenstvo takovým lákadlem. Skupina byla hudebně dosti vytížená. Ve středu a neděli hrávali odpolední čaje, v pátek a v sobotu pak taneční zábavy. Oba druhy vystoupení bývaly hojně navštěvovány nejen posluchači, ale i policejními kontrolami. Příslušníci přijížděli s antonem a kontrolovali občanské průkazy. Návštěvníci zábav před takovýmito zásahy nezřídka utíkali ze sálu okny. Vrcholem kariéry skupiny bylo vystoupení na zimním stadionu v Jihlavě (1971 nebo 1972), kam přijeli na pozvání místní kapely Kováci.

Aktivní činnost Merkuru začala upadat v roce 1973, kdy většina sestavy odešla na vojnu. Zbytek kapely pokračoval se zpěvákem Nejedlým, tato aktivita však kvůli zákazům neměla dlouhého trvání. K obnovení kapely došlo v roce 1999, kdy začala ve Starči tradice setkání rockových skupin.

ReferenceEditovat

  1. V módě tehdy byly názvy, v nichž se skrývalo slovo „beat“.
  2. HLAVÁČ, Pavel. Pravěk bigbítu v Třebíči – MERKUR. 2011 č. 10 s. 10